søndag 27. september 2015

ERIMSTAD - DIKTERNES STENGTE BY


Foto: Beili Xiang

I går skulle jeg og eldstedatra ta bussen til Grimstad, pga hennes fotballaktiviteter. På busstoppet i Kristiansand kom det bort ei dame og spurte på engelsk om dette var bussen til Erimstad, hun skulle bort og se byen hvor Henrik Ibsen hadde bodd.  Dama var fra Beijing, og hadde deltatt på en konferanse i byen. Vi skulle jo samme sted, og jeg hadde ledig tid mens datra trente fotball, og turistguiding er jeg svak for.

Jeg advarte henne om at sommeren nå var over, og at det blide Sørland nå var stengt, men vi fikk se. Jeg fortalte henne om en episode for noen år siden da jeg i februar måned skulle vise 4 utenlandske dansere noe av det samme. Da var den eneste beholdninga ei postkasse på Nørholm, der hvor Hamsuns etterkommere bor, som det sto Hamsun på, og en håndskrevet lapp på Ibsen-museet i Grimstad hvor det sto noe sånn som at museet åpner lørdag 17. juni kl 12. Den ganga endte det opp med at jeg tok dem opp på en liten kolle i Svaland i Birkenes, som var høyere enn noen av toppene i deres hjemland (Nederland, Estland og Danmark).

Da jeg og Fru Xiang kom til Ibsen-museet var det selvfølgelig stengt, og ikke nok med det. Som det kommer fram av bildet var det også pakka inn i plast pga renovering, som visstnok hadde holdt på i et år. Det var en god del huller i plasten, sikkert etter andre turister, sånn at en kunne se selve huset, at det faktisk var der. Som en også kan se i bakgrunnen, var det iallefall noe Ibsen-åpent, her Kafè Ibsen, og lenger nede i byen selvesten Terje Vigen Pizzeria.

Vi fant også en byste av både Henrik Ibsen og Knut Hamsun, og en statue av Terje Vigen, men ingenting informativt som var åpent, heller ikke turistkontoret, som bare var åpent i arbeidstida, 08.30- -16.00 mandag til fredag. Tipper de har rolige dager. Da vi kom forbi biblioteket, trodde hun ikke sine egne øyne da det var åpent, så da rakk vi 5 minutter der før de stengte klokka 14.

I forbindelse med datras fotballtrening, var det gratis damekamp mellom Amazon Grimstad og Sandviken, så den kunne vi iallefall gå inn og se. Når vi satt der tenkte jeg på en historie jeg hørte ei gang, om da fotballen skulle introduseres i Kina, og det var ca 50.000 på tribunen i en oppvisningskamp, og alle gikk i pausen fordi de trodde kampen var ferdig. Jeg tenkte videre at det antagelig ikke var riktig, på samme måte som noen i Kina har hørt at Grimstad er dikternes by.

Jeg fortale henne at jeg skreiv dikt og småstykker i ny og ne, og det syntes hun var interessant, og sånn sett forteller igrunnen dette bildet det meste om Grimstad, dikternes by, sett fra en utenlandsk turists perspektiv.

(Må bare nevne i parentes at Grimstads avgående ordfører snart overtar sjefsjobben på Kilden Teater- og Konserthus, og da kan en jo begynne å lure på hvordan det vil bli, men vi skal vel alltids klare å rive hull i plastikken.)

Dagen ble for øvrig avsluttet med en middag på China House i Grimstad. Hun inviterte og spanderte.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar